Zvyky a tradice na Krkonoších
Podzim na horách
Za starých časů to byl čas chození do lesa na houby. Ne, neříkám, že dnes se nechodí.
Chodí se do lesa a možná se nasbírá více hub než dříve. Ale ta poezie tu již není.
I čas kopání brambor a pálení ohníčku suché natě chybí, do sadu sčesat jablka jde také málo kdo.
Nebo dokonce „vydobejť koháty“ ze země, aby bylo napřesrok čím topit, protože ty loňské se budou spalovat v kuchyni letos.
Za pastoušku si už děti s pasáčky také nechodí hrát oblíbené hry a opékat brambory v ohýnku,
lézt po každém stromku a do samé tmy zůstávat za vsí, dokud někdo z chalupy nezavolal Matějííí, Ančkoóó, Kuboóó, honem domu,
už bude klekání. Tím ves utichla do nočního klidu. Když byly pod střechou brambory, dumlík, mrkev a zelí, to pravý Roprachtický,
nasbíralo se ještě „šipčí“ do“ paránních vomáček“ a na léčivé čaje, ještě obložit chalupu chvojím na zimu a „ucpať skouly“.
Víte proč se ucpávaly skuliny? Protože „jabka, merkeu, cibul, zelí a starý báby nemaj rádi zejmu!“
Když bylo všechno pod střechou, sešli se všichni sousedi u Hanušovejch na mlatě a tady se tancovalo až běda.
Ale první byl „terlun“ „jablíčkovej“ co pocházel z Dolní Kalný.
V této době bývalo vidět i ptáčníky, jak lovili různé ptáčky na prodej bohatým lidem z města.
Chudý člověk si šel poslechnout švitoření ptáčků do lesa a polí a nepotřeboval je chytat.
A víte jak se říkávalo ptáčnickému řemeslu v našich horách? „Čiřbaření“. Teda se čiřbařilo.
V tu samou dobu byl čas panských honů a to se chudoba pomněla. Chodili totiž na honech dělat naháněče a dohledávače,
a jak mohli, hned nějakou střelenou zvěř ukryli a po setmění si pro ní došli.
Nebo sledovali postřelenou zvěř až kam zaběhne a po honu si jí dohledali sami.
To bývalo dobře v horských chalupách.
Nakonec byl čas Dušiček, vzpomínalo se na zesnulé a hrobníci do zásoby kopali hroby, aby z kraje zimy bylo kam pohřbívat.
Když země promrzla, muselo se s pohřbíváním počkat do jara a nebožtík se nechával na půdě chalupy jako v mrazničce.
Ale dost povídání o horském podzimu. Počkejte si na zimní.
Svatojánská noc
Každý rok 24. června, kdy svátek slaví Jan, se v předvečer na panských lukách nebo na jiném travnatém prostranství
scházeli mladí a nezadaní. Rozdělal se svatojánský oheň, zpívalo se, hrálo se, tančilo se, zkrátka "blbli, jako malí".
Jakmile však odbila půlnoc, chlapci se chytli za ramena a v tichosti stáli. Děvčata se v tichosti rozprchla do okolí
a snažila se nasbírat "devatero bejlí". Když našla, v tichosti zalehla do trávy a začala plést věneček.
U ohně s chlapci byla osoba, dnes bychom jí nazvali svědkyně u svatby, dříve jí říkali poslední starosvatbí,
na Krkonoších se více používal název starosvatka. Tato starosvatka v určitou chvíli zakřičela:
"Nechť se děje vůle páně - to je vaše chvíle, jinoši!". V tichosti se chlapci rozprchli po okolí.
Pokud chlapec narazil na děvče, většinou se stalo, že si jí do roka a do dne vzal.
Co se dělo v trávě, rači necháme na fantazii každého z nás. Pokud se však stalo, že chlapec žádnou dívku nenašel,
vrátil se k ohni, kde se začalo zpívat, tančit, prostě "blbnout". Pokud se tak stalo dívce,
vrátila se s věnečkem pod živůtkem také k ohni a pokračovala v zábavě. K ránu se vrátila domů,
věneček si dala pod polštář a spala na něm tu noc a ještě dalších devět. Před usnutím pak měla myslet na svého milého.
Vše zakončím slovy kovářky Pitrmucové z Horní Branné: "To by v tom byl čert, aby to nevyšlo.".
Lesní zvěř
Tento zvyk byl oblíbený především v západních Krkonoších (Kněžice, Mrklov,...). Na Štědrý den kolem třetí hodiny
odpoledne, kdy hospodyňky začaly připravovat večeři a kdy atmosféra "začala houstnout", vzal hospodář všechnu omladinu,
nandal jim na záda seno, zeleninu, ovoce, brambory a ještě další "dobroty", a všichni společně vyrazili do lesa.
Nemířili ke krmelci, našli se tzv. viklák. To byl strom, který se zhruba v jednom metru nad zemí větvil,
tam dali nejdříve seno a na něj se pak položily všechny dobroty, které s sebou táhli. Když ten rok hodně napadlo,
tak rukama ten sníh odhrnuli. Než to celé připravili, trvalo to mnohdy i hodinu. Pak se od vikláku odstoupilo a čekalo se.
Vůně sena a jídla zanedlouho přilákala lesní zvířátka. Jak krásný to musel být pocit,
když stojíte pár metrů od pasoucí se srnky, které dnes můžeme vidět tak možná z dopravních prostředků,
to si mnoho z nás neumí představit. Je možné, že ještě někde bychom tento zvyk našli.